Låt oss solkyssas

Nu kommer hon äntligen med sina smekande, värmande strålar och kysser våra kroppar. Solen, denna livsboll som ger oss allt från d-vitaminer till välbefinnande.
Det finns faktiskt kopplingar mellan vädret och vår hälsa vilket inte förvånar mig själv för jag mår i alla fall fantastiskt bra av vår- och sommarvärmen, prunkande blomster och inspireras av allt som vaknar till liv och vill blomma ut.

Äntligen kan jag vädra alla mina vackra klänningar och kjolar också samt ett par härliga solglasögon med blommor på sidorna. Känner mig som en filmstjärna där jag går på stan och slickar på en glass, njuter av att vara jag. Tänker med sorg på att det är så många människor som skäms för sina kroppar, tänk om alla bara kunde acceptera och njuta av den kropp de har (om det inte är medicinskt farligt osv) och att vi alla kunde vara kärleksfulla mot varandra. Jag tror på att kärleksenergi sprids nämligen och extra mycket när solen skiner.

Denna koppling mellan väder och hälsa heter tydligen biometerologi och forskas på. De har kommit fram till att utan solen skulle vårt skelett tex bli mjukt, många blir deprimerade om de inte får tillräckligt med ljus. Andra positiva effekter är att vi behöver mindre sömn, får mer lust att tex arbeta eller njuta, snabbare reaktionsförmåga, högre puls, mindre behov av mediciner osv.

Andra källor säger att solen aktiverar serotoninen i kroppen och det hormonet påverkar också välbefinnandet i kropp och själ.

Sedan finns det en baksida kring för mycket sol så tänk på att ta det försiktigt med era kroppar, ta en siesta i skuggan och använd något naturligt solskydd som kokosolja tex. Jag tycker verklige om solen men kan inte sitta och pressa, då sitter jag hellre i skuggan och läser en bok eller fantiserar om en härlig oljig solmassage eller något…

Sverige är så vackert i maj – njut!

Solkyssar med liljekonvaljdoft
Fanny Hill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0