Manlig och kvinnlig orgasm – en jämställdhetsfråga?

Den omtvistade internationella kvinnodagen den 8 mars har passerat och det finns mycket att säga om det. Tragiskt att den ens ska behövas. Mänskliga rättigheter ska gälla för alla, punkt.

Jag läste en artikel i Aftonbladet där Yasmin Hussein skriver att den kvinnliga orgasmen har glömts bort. Hon nämner vidare Amelias stora sexvaneundersökning från 2011 där 29 % av de tillfrågade kvinnorna uppges ha fått orgasm medan de tillfrågade männen uppger 71 %.

Är detta sant i vårt jämlika Sverige idag där den sexuella friheten fått fart? Hur ser det egentligen ut därhemma? Hur skildras vår sexualitet på film, böcker och teater? Är det någon skillnad? Är det mer förekommande manlig utlösning än kvinnlig utlösning? Spelar det någon roll?

Det finns många som säger att det spelar ingen roll om man får orgasm eller inte, det är vägen dit och viktigt att alla inblandade njuter, ja på det men också en fråga om det verkligen är så att det oftast är kvinnor som hoppar över sin orgasm för det blir för krångligt/tar för lång tid/han/hon/hen kom före mig så jag orkar inte osv.

Handen på hjärtat eller könet, hur många ggr av 10 samlag får du orgasm? Jag toppar i alla fall inte alla 10.

Ha en underbar orgasmisk dag!

Fanny Hill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0