Oglammigt resande

Sitter på ett tåg.
Stockholm-Malmö.
Jag har alltid haft en mycket romantiserad bild av tågåkande.
Uppklädda människor i mysiga kupéer. Romantiska middagar i restaurangvagnen.
Kanske någon som möter sitt livs kärlek. Eller "bara" lite sällskap för natten.
 
Jag blir besviken varje gång jag åker tåg.
Nej, inte på grund av förseningar eller trängsel.
Nej, snarare på grund av att resenärerna ser ut som slashasar.
Inte är de uppklädda inte. Snarare nedklädda. 
Det ska resas "bekvämt". 
Det betyder tydligen myspysbyxor och slitna, urtvättade tröjor.
Sådant man kan ha på sig när man ringer Heta Linjen (för ni klär väl upp er en smula innan ni slår numret till Phone Café?!)
 
Glamourfaktorn är nere på noll.
 
Och restaurangen ser ut som en skolbespisning.
Sterilt och trist.
Inga vackra dukar på mörka träbord. Inga dova lampor som skapar atmosfär.
 
Nej, lika bra att jag tar mig en tupplur.
 
Krönikör Kim - Saknar glam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0