Vi har djuriska behov

I morse lyssnade jag på ett härligt samtal mellan en sexpedagog och en sexsibilitycoach på denna länk och blev fylld av energi och inspiration.

Samtalet handlade bland annat om att vi har djuriska behov och Jennie (sexpedagogen) tycker att sexualitet ska fokuseras på något som man är istället för något som man enbart gör, att det kan ge så mycket mer mening att få in sexualiteten i hela sitt liv oavsett om man lever med någon eller lever ensam. Det är viktigt att göra saker för sig själv för att också kunna finnas för andra – en gåva till sig själv. Och om jag gör det jag älskar att göra så lyser jag och då blir jag också extra attraktiv inför andra menar hon och det instämmer jag helt med.

Min solosexualitet är minst lika viktig som min sexualitet med någon annan, att hålla mig själv levande i ett flöde är viktigt för mig. Men alla är vi olika, vad är viktigt för dig? Sexpedagogen Jennie pratar om vikten att onanera och njuta av sig själv, utforska och lära känna sin egen kropp.

Hon sa också att i vårt sexnegativa samhälle behövs det mer uppmuntran kring sexualitet och samtal om sex, att det kan vara ok att ha sex oavsett hur man mår, att ta med sin trötthet, glädje, ilska, kåthet, lekfullhet eller hur det känns just för stunden osv in i sängkammaren eller ut i skogen. Sexualiteten är en kraft och Jennie säger att det kan vara en väg att fråga sig varför man har sex och fråga sig vad som är bra sex. Hon tycker att sex överproblematiseras samt att det finns mycket dömande, skam och moraliserande kring sexualitet - hon välkomnar mer öppenhet redan på skolnivå men även i vårt samhälle och jag håller helt med, varför ska något så djuriskt skönt och viktigt gömmas undan?

Hon pratade också om hudhunger och behovet av närhet mellan hudar, har man ingen partner kan man ju smeka och massera sig själv, gå på massage eller be en vän massera. Tänk hur skönt det kan vara att få solkrämen insmord på ryggen? Hud möter hud på alla sätt och oxytocinet sprids som en livslustdrog i blodet.

Det kändes väldigt bra i mig att lyssna på dessa härliga kvinnor som pratade så avslappnat om sexualitet.

I dessa sommar - och semestertider finns det mycket förväntningar i luften, för att de inte ska riskeras att gå i kras tänker jag att det är viktigt att uttrycka dessa förväntningar och behov tydligt för sig själv, för en vän eller sin partner.

Mina behov denna sommar är att vara så närvarande som möjligt och bara vara i det som är för då blir det lustfyllt för mig. Jag vill också besöka minst två nakenstränder samt äta massor med söta jordgubbar. Släng skammen åt fanders och omfamna din sexualitet och tänk att det alltid är viktigt med samtycke.

Vilka är dina behov i sommar?

Jordgubbar med grädde från
Fanny Hill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0