Höftglädje

Häromdagen fick jag för mig att gå på en workshop i Bollywood-dans och det var sannerligen en upplevelse för alla sinnen och kroppsdelar. Musiken hade en helt annan rytm än jag är van vid och det var så mycket lustfull lek och glädje i rörelserna. Vi fick också varsitt färggrant skynke för att riktigt komma in i känslan och svänga på våra stela, svenska höfter ännu mer. Efter en timme var jag fylld av något som jag ville ha mer av, det var som en längtans port hade öppnat och jag kände samhörighet med ledaren och mina dansande medsystrar på golvet (samt två män som tittade på, jag förstår inte varför de inte vågade vara med?).

Det är mycket rörelser med armarna och händer som svänger och knycker på olika sätt. Tänker på de indiska filmerna där det är mycket fart, drama och färg i danserna. Jag minns när ett av Lets Dance-paren dansade Bollywood, kolla klippet. Det är som att skruva i en glödlampa samtidigt som man klappar en kossa säger programledaren David Hellenius och jag förstår vad han menar. Jag känner igen många av rörelserna som Claudia Galli och Tobbias Wallin utför i sin härliga Bollywood-dans, det går inte att sluta le när jag ser på dem och de fantastiskt skimrande, färgsprakande kläderna är en våt dröm. David säger när de har dansat att det var som att hela svenska folket kastade ut chipsen och började äta dadlar istället, det är verkligen något som händer som är förtrollande med Bollywood-dans.

Tänk om vi kunde ge oss in i nya kulturer och uttryck mer för att själva bli ännu mera fria och ännu mer oss själva?

Jag funderar också på hur många av oss som längtar efter saker vi inte vågar genomföra tills det en dag är försent?

Njut av livet nu och gör det ni drömmer om NU!

Höftvink från

Fanny Hill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0