Hårda paket från tomten?

Vintersolståndet har precis passerat, en djurisk, hednisk och klimatmässig passage. Men framförallt så vänder det – det blir ljusare igen, något som de flesta av oss nog uppskattar

Vi blir gladare och piggare bara av att veta att det vänder, menar denna artikel, även om kroppen rent biologiskt inte reagerar förrän i januari. Enligt gammal forskning var vintersolståndet också en tid då övernaturliga makter hade fri lejd att ställa till djävulskap. Ja, kanske det är det som kallas julstress för dem som väljer det, eller ensamheten i jul som ju många tyvärr får vara i. Ljuset ger i alla fall mer d-vitamin och lyckohormonet serotinin sätter fart på både det ena och andra i oss.

Har ni tråkigt på julafton kan ni ju alltid hänfalla till fantasiernas ljuvliga värld- där finns oändliga variationer…

Jag ser i alla fall fram emot att ta det lugnt, äta gott, njuta så mycket jag kan och kanske tomten kommer med ett hårt paket som jag önskar mig.

God kärleksfull jul och Gott nytt spännande, njutningsfyllt år önskar
Fanny Hill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0