Böcker och dejting

I dessa Nobelpristider så passar jag på att räkna på fingrarna hur många gånger jag, då jag för första gången bjudit hem någon på hemmadate (smaka på ordet!), först känt mig tvungen att "städa" lite i bokhyllorna.
Litteraturkritiker skulle nämligen skrika i panik om de såg bokryggarna som står uppradade i mina hyllor. Ja, det mesta finns representerat.

Först och främst en massa, massa biografier och memoarer. Det är allt från porrstjärnor som "skrivit" ned det lilla de minns från dagarna som nedknarkade vandrande hål till avdankade popstjärnor som plitat ned sockersöta minnen från fornstora dagar.
Inte särskilt "rätt" i dagens samhälle. Vi ska ju inte bara jonglera tjusiga karriärer med hippa hem och välartade, smarta barn, utan vi ska också hålla näsan nedtryckt i TUNG och UTVECKLANDE litteratur så fort vi får en kvart över.

Men, mina damer och herrar, i mina bokhyllor finns även verk av framstående, seriösa politiker och debattörer. Historie- och religionsböcker ringlar i långa rader och här och där avbryter regelrätta bilderböcker, fyllda av tjusiga modefotografier. För att sedan varvas med de där "fula" böckerna.

Trots att samlingen är komplex och stor har "fel" böcker plockats ned vid vissa väl valda tillfällen. Inget har fått stå i vägen för Ett Möjligt Ligg eller kanske till och med Den Stora Kärleken.
Hade "fel" bokval stått i vägen för ovanstående så hade världen så klart varit väldigt upp-och-ned-vänd, men är man mer eller mindre desperat så vill man inte gärna ta onödiga risker.

En sak är säker: dejtar du på Phone Café så slipper du rensa i bokhyllorna.
Bara en sån sak!

Krönikör Kim - just nu med kranen i Kikki Danielssons "Schlagerliv".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0